Hedendaagse figuratieve olieverfschilderijen

Als kunstenaar schilder ik wat mij raakt in mijn leven en de wereld om mij heen vanuit een zingevende en innerlijke noodzaak. In herkenbare (figuratief) (zelf)portretten van mensen, voorwerpen en dieren in een opmerkelijke vlakverdeling om de zeggingskracht zichtbaar en invoelbaar te maken. Zodat ook jij geraakt wordt door de essentie van een bepaald gevoel, emotie of ervaring.

.
.
Wat een hedendaags olieverfschilderij kan betekenen in je woonomgeving

Je koopt een kunstwerk op gevoel, omdat het je raakt of er plezier aan beleefd. Als mijn werk je aanspreekt en het gevoel erbij goed is, dan weet ik zeker dat dit blijvend is en heb je iets van waarde voor jezelf gekocht. In wat voor stemming je ook bent, het kunstwerk is er altijd voor jou. Kunst in je persoonlijke leefomgeving is een ode aan de verbeelding en maakt je leven rijker.
.
.
Kijk bij Kunst Kopen hoe je een olieverfschilderij van mijn portfolio koopt.

.

 

Kunst kopen
Als je een kunstwerk koopt,
koop je nooit ‘zomaar’ een object.
Je koopt jarenlang oefenen,
maandenlang experimenteren.
Je koopt passie, noeste arbeid.
Je koopt blijdschap en trots
(omdat het tenslotte gelukt is).

Dat is kunst kopen.
Je kocht iets met een ziel.
Je kocht een verhaal.
Een stuk van iemands leven.
Wat een kunst.
(Gedicht van Galerie Kunstbroeders)

.
Schilderproces – uniek en authentiek – in atelier van de kunstenaar

Bij elk olieverfschilderij daag ik mezelf uit om een ander beeld te schilderen dan wat ik al ken. De ene keer is het een klein schilderij de andere keer een groot doek of tekening. Hoe dichter ik bij mezelf blijf, hoe krachtiger het beeld wordt. Dan komt het recht uit mijn hart. Soms rauw vanwege de donkere kant van de menselijke psyche maar vaak met hoop als ode aan de veerkracht van de menselijke ziel.
.
.
Van tevoren maak ik geen schets op papier, ik vind het spannender om gelijk op het doek te beginnen. Na het gekozen formaat maak ik met houtskool een grove opzet van lijnen en vlakken op het schilderij om te onderzoeken welke compositie de essentie van het verhaal verbeeld. Ik werk altijd met olieverf van professionele kwaliteit en breng deze vaak met kwast direct vanuit de tube aan op het doek.
.
.
Door middel van kleur, vorm, schrappen, kijken, ontdekken, concentratie en laag over laag met olieverf te schilderen bouw ik intuïtief en tastenderwijs mijn schilderijen op. Elk schilderij ontstaat anders en ook het gevoel waarmee ik werk verschilt per keer. Soms staat zo’n portret er zomaar maar veel vaker is het een diepgaand proces met mijzelf en de materie voor de juiste afstemming tussen de verschillende lagen. Onverwachte toevalstreffers of als het schilderij zijn eigen weg zoekt, mij vertelt wat ik moet doen, helpen mij hierbij. Dan gebeuren er dingen zoals ze moeten gebeuren.
.
.
En dan is het af! Ineens is er dé oplossing, voel ik een klik en ervaar de zeggingskracht van het beeld die ook jij kunt ervaren. Opnieuw een magische reis door de verschillende stadia van risico’s nemen en kwetsbaar durven zijn. Alles wat voorbij gekomen is valt dan op zijn plek en is nodig geweest. Het is waar. Ik zie en begrijp wat ik met mijn denken niet kon bevatten. Op zijn eigen manier communiceert het olieverfschilderij met deze werkelijkheid. Dan ligt het vast en zou het niet meer anders kunnen.

.
.

Wietske Lycklama à Nijeholt  volgde de opleiding tekenen en schilderen aan de Academie Minerva te Groningen.

.
.