Over

kunstenaar Wietske Lycklama à Nijeholt

Kunstenaarschap met hedendaagse kunst

 

Ik houd van stilte, dromen en creatieve oplossingen bedenken. Dat laatste is soms knap frustrerend als de oplossing zich maar niet aandient. Maar als het kwartje valt……wow!

.
.
Ik geniet van goede films, boeken en theater. Ik word blij van kunst kijken, kunst beleven en inspirerende ontmoetingen.

.
.
Als kunstenaar geef ik vorm aan het leven en de wereld om mij heen. Mijn kunstwerken komen voort uit mijn betrokkenheid bij het onderwerp, bezig zijn en dicht bij mijzelf blijven, eenzaam durven zijn.
.
.

 .
.
.
Olieverfschilderijen, kunstinstallaties en kunst in opdracht

Op en na de kunstacademie maakte ik voornamelijk olieverfschilderijen. Maar zo nu en dan was een schilderij niet toereikend om een verhaal te verbeelden en maakte ik een ruimtelijk beeld of een object van textiel.
.
.
Daardoor heb ik mij een breed palet aan materialen; van olieverf, textiel, paardenhaar tot cortenstaal eigen gemaakt om de essentie van een verhaal qua vorm en materiaal passend en trefzeker vorm te geven.
.
.
Mijn interesse en inspiratie ligt op het gebied van ontwikkeling, diversiteit, experimenteren met materialen en mijzelf uitdagen om het allerbeste resultaat te realiseren.
.
.
Wat de waarde van kunst is voor de samenleving heb ik mogen ervaren bij het beeld ‘De Boom’ in de openbare ruimte en de kunstinstallatie ‘Haren in de Wind’, gerealiseerd met dorpsinwoners en bezocht door ruim 4000 bezoekers.

.
.
Inspiratiebron
Het begint bij mij met een verhaal, gebeurtenis of situatie dat mij raakt. Mijn kunstwerken ontstaan langzaam. Elke dag een stapje voorwaarts, even stilstaan of zelfs achteruit maar altijd met de intentie om de essentie te vinden van juist dat beeld.
.
.
In (zelf)portretten, figuratief, en beelden van mensen, dieren en voorwerpen die een eigen verhaal vertellen. Op het moment dat het kunstwerk mij aankijkt èn raakt valt alles op zijn plek en kan het de wereld in.

.
.
Persoonlijk proces
Ik richt mij op wat mogelijk is en werk intuïtief vanuit mijn hart, gevoel en levenservaring ook wat betreft materiaalkeuze en techniek. Mijn creatieve processen zijn voor mij pas interessant als het schuurt, lastig of voelbaar pijn doet.
.
.
Zo benut en onderzoek ik alle kansen en mogelijkheden die zich tijdens het maakproces voordoen en komt het uiteindelijke idee/ontwerp naar een hoger plan. Dat is mijn drive om kunst te maken.

.
.
Ontwerpproces
Tijdens het schilderproces met olieverf of een ontwerpproces voor kunst in opdracht zoek ik naar iets anders dan wat ik al ken. Naast kijken, onderzoeken, ontdekken en concentratie staat mijn denken altijd aan en tastenderwijs komen mijn kunstwerken als het ware tot stand.
.
.
De uitdaging om te ontdekken, verder te kijken dan wat bekend is en ‘eigen’ grenzen te verleggen inspireert mij. 

.
.
Hedendaagse kunstwerken
Elk kunstwerk is anders en voor elk kunstwerk zoek ik de beste vorm bij dat onderwerp. De ene keer is het een klein schilderij de andere keer een groot doek, tekening of kunstbeeld.
.
.
Oog hebben voor de eigen ontwikkeling en die van de omgeving, niet stil staan maar met de tijd meegaan en onderzoek doen naar het onbekende, wat dat dan ook is. Dat is de rode draad in mijn kunstenaarschap.


.

 

 

 


 

Kunstbezoeker expositie Doopsgezinde kerk De Knipe

Tevens onder de indruk van de expositie van Wietske Lycklama à Nijeholt. Prachtige werken en zo doorvoeld. Beslist inspirerend!

Nieuwsblad van het Noorden

'Eigenzinnig zijn zeker de schilderijen van Wietske Lycklama à Nijeholt. Ze zijn teer van aard, naïef haast, en tonen in lichte tinten voorstellingen als een knuffelhond, een wollig schaap, een mens met een vogel tegen de schouder. Maar door de heldere opzet en de opmerkelijke vlakverdeling is het werk zeker niet zoetgevooist.' (Bron: H. Hekkema in Nieuwsblad van het Noorden 27-11-1992).

Elly

'Ik moest even wachten in de galerie. Zo werd ik min of meer gedwongen om wel naar jouw schilderijen te kijken. Toen pas zag ik diepgang en raakte met ze in gesprek.'

Tom

'Hier wordt gewerkt! Het lijkt simpel maar als je echt kijkt weet je beter.'

Libbe de Vries

Wethouder cultuur gemeente Opsterland

….'Foaroprinners yn de doarpen krigen mei entûsjasme minsken yn it spier om mei elkoar de meest prachtige dingen te organisearjen. Sa as Wietske Lycklama à Nijeholt yn Langsweagen bij "Haren in de Wind'...…..(Bron: Sa! 23- 01- 2019)

Sa!

‘Veel mooier kun je het LF2018-thema “Mienskip” niet vertalen. Een aanstekelijk enthousiaste kunstenaar die de verschillende krachten in het dorp weet te verzamelen en zo een bijzondere installatie realiseert. De kracht van Haren in de Wind’. (Bron: A. Waninge in Sa! 18-04-2018).

Leeuwarder Courant

'**** Een paard in een kerk vol met verhalen'. (Bron: Leeuwarder Courant, vier sterren recensie 14-04-2018).

Eindhovens Dagblad

'Het, Haren in de Wind, is een bijzonder liefdevol, zeer gelaagd project'. (Bron: Eindhovens Dagblad 21-07-2018).

Jos Thie

'Ondertussen koester ik mooie herinneringen aan dit project. Het is een van de weinige Beeldende kunst projecten van Under de Toer. Het is daarom extra bijzonder, dat het zo Succesvol is geworden. Allereerst op artistiek vlak: het heeft kwaliteit! Je hebt jezelf en de gemeenschap uitgedaagd om boven zichzelf uit te stijgen. En bij de opening kon ik Ervaren dat dat bij de deelnemers juist zo gewaardeerd is. Dat sluit zo mooi aan bij de ambities van Under de Toer: het geloof dat iedereen op zoek is naar het beste en het mooiste. Wat dat dan ook moge zijn in de kunsten. En die kwaliteit maakt dan ook dat jullie kerk maandenlang zo gezien en beleefd kon worden'. ( Jos Thie, oktober 2018).

Arien

'Wietske mooi werk en van deze tijd!'

Kunstbezoeker atelier

'Intuïtief? Jij weet precies hoe kleur en de materie (olieverf) werkt.'

Aly

'Spannend werk.'

Harma

'Ja, ik herkende je werk meteen. Het is lang geleden dat ik het zag, maar het is alleen maar beter geworden.’

Leeuwarder Courant

'Het meest nostalgisch is de bijdrage van Wietske Lycklama à Nijeholt over Strûpenkeal, een van de vele over boerderijen en het boerenleven in het boekje. Strûpenkeal was de boerderij in de omgeving van Sneek waar ze opgroeide. Die brandde op 31 juli 1973 af en is nooit herbouwd, want hij was niet verzekerd. "Zo makkelijk is het om een dierbare plek in de geschiedenis te laten verdwijnen, waar niemand nog een beeld bij heeft, behalve de bewoners met hun herinneringen." (Bron: A. Walthaus in Leeuwarder Courant 06-09-2013).

 

 

.

.

 

.
.
In de media

De Creatieve Mens: kijken achter de dingen door Jurjen K. van der Hoek in De Woudklank, 09-11-2016. 

.
.
.
.

.

Volg en like mij op facebook Je bent van harte welkom!

.