Amazone paard

Kunstinstallatie adelzaal

In het Museum

 

Amazone paard 2018
Mixed media, hout, paardenhaar, textiel
1.50m x 2.30 m hoog
Wietske Lycklama à Nijeholt

.
.
Voor Haren in de Wind had ik al een paard gemaakt en zo dacht ik voor de tentoonstelling ‘Het Friese Paard in Beeld’ een soort gelijk paard te maken. Maar toen dit paard in mijn atelier stond, was het nog lang niet mijn verbeelding van een trots, chique, statig en fier Fries paard ……

.

Elke keer als ik het Museum bezoek ga ik naar boven om even in de vitrines te kijken. Ik vind die poppen zo prachtig gemaakt; een paar lijnen die een gezicht verbeelden … fascinerend. En inspirerend!

.

Met deze sfeerimpressies in mijn hoofd ben ik aan het werk gegaan met materialen en beelden die voor mijn gevoel de sfeer van dit rijke verleden weergeven.

.

En zo ontstond Amazone paard, een kunstbeeld wat op haar beurt medewerkers van het museum inspireerde om met een hedendaagse blik naar de eigen collectie te kijken. Vandaar dat de Amazone met respect naar het verleden trots en fier op haar paard vanuit de adelvitrine naar het heden stapt..
.

 

In de media

Gras hoeft niet altijd groen door Japke Weij in De Woudklank.

.
……. Dat is de installatie gemaakt door Wietske Lycklama à Nijeholt. Het stelt een paard voor met daarop een vrouw in adellijke kledij. Het is een installatie met een verhaal, geïnspireerd door het koninklijke in het Friese paard en de adelzaal. Het kunstwerk maakt geen deel uit van de expositie, verbeeldt ook niet specifiek het Friese paard, maar heeft een plekje gekregen in de adelzaal. “Niet iedereen begrijpt het of vindt het mooi, maar dat hoeft ook niet. Ware kunst brengt iets teweeg, komt binnen”, aldus Jacqueline Verhoef van Museum Opsterlân.

 

Museum zet Friese paard centraal door Gitte Brugman in de Leeuwarder Courant.
.
…… Verhoef: ,,Ze had zich laten inspireren door het ‘koninklijke’ in het Friese paard en door onze adelzaal. En daar heeft ze dan ook een plek gekregen.”

Serie paardjes
Lycklama à Nijeholt maakte een installatie die een adellijke dame voorstelt die schrijlings op een paard zit. Ze stapt als het ware de vitrine annex stijlkamer uit. De kunstenares gebruikte allerlei materialen (hout, paardenhaar en textiel) en maakte daar ook een serie kleine paardjes van die her en der in deze ruimte te vinden zijn. Verhoef: ,,Deze zaal is al jaren hetzelfde, het is leuk op deze manier het publiek te verrassen.’’………

 

Veenpaard zorgt voor beweging in Sa!
.
….. Verhoef: “Een van onze vrijwilligers opperde het idee om hedendaagse kunstenaars te vragen op de bestaande collecties te reageren. Dat zou een nieuwe draai aan het museum kunnen geven.” Beeldend kunstenaar Wietske Lycklama à Nijeholt uit Langezwaag bijt het spits af. Haar sculptuur van een adellijke dame te paard krijgt een aparte plek op de adelafdeling van het museum. “Het beeld van Wietske is een prachtige abstractie, maar past daardoor niet tussen het realisme van de paardenexpositie. Door het een eigen plek te geven doen we niet alleen recht aan het werk, maar laten we ook nieuw licht schijnen over de adelcollectie.” ………