Hedendaagse Friese schilder en beeldend kunstenaar

Mijn roots liggen op het platteland in het gebied rondom Sneek in Fryslân. Dit open gebied is en blijft een inspiratiebron en is tekenend voor mijn loopbaan als kunstenaar. Zoals een gevoel voor weidse schoonheid en vanzelfsprekende natuurlijke eenvoud..

Mijn naam is Wietske Lycklama à Nijeholt en samen met mijn man en twee volwassen kinderen woon ik in Langezwaag, een klein dorp vlakbij Heerenveen in Friesland. Hier heb ik ook een atelier, een mooie grote lichte ruimte waar ik in stilte werk. .
.
Zelf kunst maken gaat echter niet vanzelf. Met afzien en weer doorgaan, want ik kom mijzelf wel tegen, heb ik mij dit vak eigen gemaakt. Afgestudeerd aan Minerva in 1991 met schilderen ben ik nu ook een behoorlijke alleskunner op het gebied van kunst ontwerpen in de openbare ruimte.

Wietske Lycklama à Nijeholt, hedendaagse kunst in de openbare ruimte en hedendaagse schilderkunst

.
Geraakt door de kracht van kunst

Doordat ik tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie Minerva in Groningen door Europa en Amerika reisde werd ik geraakt door de kracht van kunst. Bijvoorbeeld in alle vroegte stil van verwondering door de grootsheid van de Akropolis in Athene.
.
Of wandelend door een park in Oslo plotsklap het geluid van knarsend en piepend metaal van Jean Tinguely’s beeld om daarna met een glimlach verder te gaan..
.
Maar ook ontroerd door het Vrijheidsbeeld in New York. Voor velen, ook voor mij, symbool van een liefdevol en warm welkom maar tegelijkertijd zo hard als staal.
.
En toen ik tenslotte oog in oog voor Guernica van Picasso in Madrid stond, voelde ik met een brok in mijn keel het immense verdriet van de verschrikking en vernietiging van oorlog.

 

Hedendaagse kunst met een verhaal

Cortenstaal kunstbeeld De Boom van Langezwaag, kunst in opdracht, kunst corten staal, hedendaagse kunst in de  openbare ruimte, Wietske Lycklama à Nijeholt

Haren in de Wind, kunstinstallatie replica kerk in de openbare ruimte, LF2018, kunstenaar Wietske Lycklama à Nijeholt

Wat de toegevoegde waarde van kunst is voor de samenleving heb ik zelf mogen ervaren bij kunstprojecten zoals het kunstbeeld cortenstaal ‘De Boom’ in de openbare ruimte en de kunstinstallatie ‘Haren in de Wind’, gerealiseerd met dorpsinwoners van Langezwaag en bezocht door ruim 4000 bezoekers.

Betekenisvolle hedendaagse kunst 

Naast verbonden zijn met de mentaliteit en nuchterheid van het platteland voel ik mij ook thuis bij vakmensen, ambachtslieden en mensen met hart voor een locatie of gebied. Dan blijkt elke keer opnieuw dat kunst universeel is. Want een ontwerp of locatie waarbij alles klopt is voor iedereen voelbaar en zichtbaar. Mooi dat ik hierin als brug kan functioneren.

.
Oproep kunst in opdracht

Begraafplaats Langezwaag urnenmuur, urnengraven, strooiveld, kunst in opdracht, ontwerp begraafplaatsen, Wietske Lycklama à Nijeholt

Urnenmuur begraafplaats, urnengraven, urnenmuren, urnen nis, kerk , strooiveld. Kunst in opdracht, ontwerp begraafplaatsen, Wietske Lycklama à Nijeholt

Ik ga diverse projecten aan want er zit altijd een uitdaging en aanvulling in vanuit mijn vakgebied. Daarom zou ik in het bijzonder meer willen betekenen voor begraafplaatsen en dan met name het ontwerp en inpassing van een urnenmuur..
.
Want dit is kunst op de meest dienstbare en dankbare manier naar heel verschillende mensen brengen. En tegelijkertijd een enorme uitdaging om in harmonie met wat er al is in te passen. Daartoe bijdragen zou ik heel mooi vinden.

.
.

Neem geheel vrijblijvend contact met mij op 


In de media

Schoonheid die indruk maakt interview door Johan Vogelzang in o.a. RondOm Heerenveen, juli 2021 of op Facebook
.
.
De creatieve mens: Kijken achter de dingen  door Jurjen K. van der Hoek, De Woudklank 09-11-2016.

.
.

Ik vind het mooi om met kunst bezig te zijn
maar je hoeft geen kunstkenner te zijn om met mij in gesprek te gaan..

Kunstbezoeker expositie Doopsgezinde kerk De Knipe

Tevens onder de indruk van de expositie van Wietske Lycklama à Nijeholt. Prachtige werken en zo doorvoeld. Beslist inspirerend!

Nieuwsblad van het Noorden

'Eigenzinnig zijn zeker de schilderijen van Wietske Lycklama à Nijeholt. Ze zijn teer van aard, naïef haast, en tonen in lichte tinten voorstellingen als een knuffelhond, een wollig schaap, een mens met een vogel tegen de schouder. Maar door de heldere opzet en de opmerkelijke vlakverdeling is het werk zeker niet zoetgevooist.' (Bron: H. Hekkema in Nieuwsblad van het Noorden 27-11-1992).

Elly

'Ik moest even wachten in de galerie. Zo werd ik min of meer gedwongen om wel naar jouw schilderijen te kijken. Toen pas zag ik diepgang en raakte met ze in gesprek.'

Tom

'Hier wordt gewerkt! Het lijkt simpel maar als je echt kijkt weet je beter.'

Libbe de Vries

Wethouder cultuur gemeente Opsterland

….'Foaroprinners yn de doarpen krigen mei entûsjasme minsken yn it spier om mei elkoar de meest prachtige dingen te organisearjen. Sa as Wietske Lycklama à Nijeholt yn Langsweagen bij "Haren in de Wind'...…..(Bron: Sa! 23- 01- 2019)

Sa!

‘Veel mooier kun je het LF2018-thema “Mienskip” niet vertalen. Een aanstekelijk enthousiaste kunstenaar die de verschillende krachten in het dorp weet te verzamelen en zo een bijzondere installatie realiseert. De kracht van Haren in de Wind’. (Bron: A. Waninge in Sa! 18-04-2018).

Leeuwarder Courant

'**** Een paard in een kerk vol met verhalen'. (Bron: Leeuwarder Courant, vier sterren recensie 14-04-2018).

Eindhovens Dagblad

'Haren in de Wind is een bijzonder liefdevol, zeer gelaagd project'. (Bron: Eindhovens Dagblad 21-07-2018).

Jos Thie

'Ondertussen koester ik mooie herinneringen aan dit project. Het is een van de weinige Beeldende kunst projecten van Under de Toer. Het is daarom extra bijzonder, dat het zo Succesvol is geworden. Allereerst op artistiek vlak: het heeft kwaliteit! Je hebt jezelf en de gemeenschap uitgedaagd om boven zichzelf uit te stijgen. En bij de opening kon ik Ervaren dat dat bij de deelnemers juist zo gewaardeerd is. Dat sluit zo mooi aan bij de ambities van Under de Toer: het geloof dat iedereen op zoek is naar het beste en het mooiste. Wat dat dan ook moge zijn in de kunsten. En die kwaliteit maakt dan ook dat jullie kerk maandenlang zo gezien en beleefd kon worden'.

Arien

'Wietske mooi werk en van deze tijd!'

Kunstbezoeker atelier

'Intuïtief? Jij weet precies hoe kleur en de materie (olieverf) werkt.'

Aly

'Spannend werk.'

Harma Heikens

'Ja, ik herkende je werk meteen. Het is lang geleden dat ik het zag, maar het is alleen maar beter geworden.’

Leeuwarder Courant

'Het meest nostalgisch is de bijdrage van Wietske Lycklama à Nijeholt over Strûpenkeal, een van de vele over boerderijen en het boerenleven in het boekje. Strûpenkeal was de boerderij in de omgeving van Sneek waar ze opgroeide. Die brandde op 31 juli 1973 af en is nooit herbouwd, want hij was niet verzekerd. "Zo makkelijk is het om een dierbare plek in de geschiedenis te laten verdwijnen, waar niemand nog een beeld bij heeft, behalve de bewoners met hun herinneringen." (Bron: A. Walthaus in Leeuwarder Courant 06-09-2013).

 ..
..

Volg en like mij op FACEBOOK Je bent van harte welkom!