Hedendaagse Friese schilder en beeldend kunstenaar

In mijn jeugd, opgegroeid op een afgelegen boerderij middenin in de Friese weilanden, had ik geen enkel besef dat er naast die weidse natuurwereld om mij heen ook een wereld met kunst was. Pas aan het eind van mijn opleiding aan de Pedagogische Academie kreeg ik van verschillende kanten te horen dat ik zulke mooie dingen maakte. Doordat er in die tijd, de 80- jaren, veel werkloosheid in het onderwijs was heb ik het advies van een leraar opgevolgd: ‘Jij moet naar de kunstacademie’..
.
.
Mijn roots liggen dus op het platteland in het gebied rondom Sneek in Fryslân. Dit open gebied is en blijft een inspiratiebron en is tekenend voor mijn loopbaan als kunstenaar. Een gevoel voor weidse schoonheid en vanzelfsprekende natuurlijke eenvoud.
.
.

Mijn naam is Wietske Lycklama à Nijeholt en samen met mijn man en twee volwassen kinderen woon ik in Langezwaag, een klein dorp vlakbij Heerenveen in Friesland. Hier heb ik ook een atelier, een mooie grote lichte ruimte waar ik in stilte werk. Met een witte wand waar ik schilder en verschillende tafels in het midden waar ik teken en ontwerp met karton voor een 3D ontwerp.
.
.
Zelf kunst maken gaat niet vanzelf en is vaak afzien. Met vallen, weer opstaan en doorzettingsvermogen, want je komt jezelf wel tegen, heb ik dit vak mij eigen gemaakt. Afgestudeerd aan Minerva in 1991 met schilderen ben ik nu een behoorlijke alleskunner op het gebied van kunst ontwerpen en creëren in de openbare ruimte.

Wietske Lycklama à Nijeholt, hedendaagse kunst in de openbare ruimte en hedendaagse schilderkunst

 .
.
Geraakt door de kracht en waarde van kunst

Cortenstaal kunstbeeld De Boom van Langezwaag, kunst in opdracht, kunst corten staal, hedendaagse kunst in de  openbare ruimte, Wietske Lycklama à Nijeholt

Tijdens mijn opleiding aan de kunstacademie Minerva in Groningen reisde ik door Europa en Amerika om de voor mij tot verbeelding sprekende kunstwerken op te zoeken en er ging een wereld voor mij open. Alleen in alle vroegte stil van verwondering door de grootsheid van de Akropolis in Athene. Wandelend door een park in Oslo plotsklap het geluid van knarsend en piepend metaal van een beeld van Jean Tinguely om daarna met een grote glimlach verder te gaan.
.
.
Maar ook ontroerd door het Vrijheidsbeeld in New York. Voor velen, ook voor mij, symbool van een liefdevol en warm welkom maar tegelijkertijd zo hard als staal. Of oog in oog voor Guernica van Picasso in Madrid, met een brok in mijn keel voelde ik het immense verdriet van de verschrikking en vernietiging van oorlog.

 

Sindsdien is het eerste wat ik bij elk uitje doe of ik het kan combineren met kunst kijken! Zoals kort geleden nog in Groningen bij de expositie van JR: Chronicles waar ik onder de indruk was van de drive om gewone mensen een gezicht en daarmee een stem te geven in de samenleving.
.
.
Wat de toegevoegde waarde van kunst is voor de samenleving heb ik zelf mogen ervaren bij kunstprojecten zoals het kunstbeeld cortenstaal ‘De Boom’ in de openbare ruimte en de kunstinstallatie ‘Haren in de Wind’, gerealiseerd met dorpsinwoners van Langezwaag en bezocht door ruim 4000 bezoekers.

Haren in de Wind, kunstinstallatie replica kerk in de openbare ruimte, LF2018, kunstenaar Wietske Lycklama à Nijeholt

.
Verbindende hedendaagse kunst in Friesland en Noord Nederland

Ik voel mij verbonden met de mentaliteit en nuchterheid van het platteland. Ik voel mij thuis bij vakmensen, ambachtslieden en mensen met passie voor een locatie of gebied. Om in samenspraak vanuit mijn vakgebied de waarde van kunst over te brengen en zichtbaar te maken, is elke keer opnieuw een aanvullend en inspirerend proces waarbij ik mij als een vis in het water voel. Dan blijkt maar weer dat kunst helemaal geen onbekend terrein is. Want een ontwerp of locatie waarbij alles klopt is voor iedereen voelbaar en zichtbaar. Mooi dat ik hierin als brug kan functioneren.
.
.
Het mooiste vind ik om mensen te helpen om hun dromen of wensen op het gebied van kunst te verwezenlijken en te (ont)zorgen/regelen dat er uiteindelijk een kunstwerk komt. Ik onderzoek en denk met de opdrachtgever mee en in samenspraak bereik ik meer dan ik van te voren kon bedenken. Dit zijn bijzondere en inspirerende processen om met elkaar te doen..
.
.

Spreekt dit je aan?

Neem geheel vrijblijvend contact met mij op 

.
.
De kracht van bijzondere locaties versterken met hedendaagse kunst

Begraafplaats Langezwaag urnenmuur, urnengraven, strooiveld, kunst in opdracht, ontwerp begraafplaatsen, Wietske Lycklama à Nijeholt

Ik ga diverse projecten aan want er zit altijd een uitdaging en aanvulling in vanuit mijn vakgebied. Daarom zou ik in het bijzonder meer willen betekenen voor begraafplaatsen en dan met name het ontwerp en inpassing van een urnenmuur.
.
.
Dit is kunst op de meest dienstbare en dankbare manier naar heel verschillende mensen brengen. En tegelijkertijd een enorme uitdaging om in harmonie met wat er al is in te passen. Daaraan bijdragen zou ik heel mooi vinden.

.
.
Wie is Wietske als persoon achter de hedendaagse kunstwerken?

Ik houd van stilte en creatieve oplossingen bedenken. Dat laatste is hard werken maar als het kwartje valt……wow!
.
Een verhaal vertellen in beelden, het avontuur en uitdagingen aangaan, niet op de automatische piloot…… dat hoort bij mij.
.
Ik zoek het op en ik maak het. Kunst verrijkt mij, daagt mij uit, inspireert en geeft mij inzicht. Van ontroering tot kippenvel momenten. Via kunst beleef ik avonturen.
.
Niet stil staan maar met de tijd meegaan, verder kijken dan wat bekend is en ‘eigen’ grenzen verleggen. Dat is de rode draad in mijn kunstenaarschap.
.
Ja, ik leg de lat hoog, open staan voor de wereld om mij heen geeft mij het gevoel dat ik kan maken wat ik wil

In de media

Schoonheid die indruk maakt interview door Johan Vogelzang in o.a. RondOm Heerenveen, juli 2021 of op Facebook
.
.
De creatieve mens: Kijken achter de dingen  door Jurjen K. van der Hoek, De Woudklank 09-11-2016.

.
.

Ik vind het mooi om met kunst bezig te zijn maar je hoeft geen kunstkenner te zijn om met mij in gesprek te gaan.

 

 

Kunstbezoeker expositie Doopsgezinde kerk De Knipe

Tevens onder de indruk van de expositie van Wietske Lycklama à Nijeholt. Prachtige werken en zo doorvoeld. Beslist inspirerend!

Nieuwsblad van het Noorden

'Eigenzinnig zijn zeker de schilderijen van Wietske Lycklama à Nijeholt. Ze zijn teer van aard, naïef haast, en tonen in lichte tinten voorstellingen als een knuffelhond, een wollig schaap, een mens met een vogel tegen de schouder. Maar door de heldere opzet en de opmerkelijke vlakverdeling is het werk zeker niet zoetgevooist.' (Bron: H. Hekkema in Nieuwsblad van het Noorden 27-11-1992).

Elly

'Ik moest even wachten in de galerie. Zo werd ik min of meer gedwongen om wel naar jouw schilderijen te kijken. Toen pas zag ik diepgang en raakte met ze in gesprek.'

Tom

'Hier wordt gewerkt! Het lijkt simpel maar als je echt kijkt weet je beter.'

Libbe de Vries

Wethouder cultuur gemeente Opsterland

….'Foaroprinners yn de doarpen krigen mei entûsjasme minsken yn it spier om mei elkoar de meest prachtige dingen te organisearjen. Sa as Wietske Lycklama à Nijeholt yn Langsweagen bij "Haren in de Wind'...…..(Bron: Sa! 23- 01- 2019)

Sa!

‘Veel mooier kun je het LF2018-thema “Mienskip” niet vertalen. Een aanstekelijk enthousiaste kunstenaar die de verschillende krachten in het dorp weet te verzamelen en zo een bijzondere installatie realiseert. De kracht van Haren in de Wind’. (Bron: A. Waninge in Sa! 18-04-2018).

Leeuwarder Courant

'**** Een paard in een kerk vol met verhalen'. (Bron: Leeuwarder Courant, vier sterren recensie 14-04-2018).

Eindhovens Dagblad

'Haren in de Wind is een bijzonder liefdevol, zeer gelaagd project'. (Bron: Eindhovens Dagblad 21-07-2018).

Jos Thie

'Ondertussen koester ik mooie herinneringen aan dit project. Het is een van de weinige Beeldende kunst projecten van Under de Toer. Het is daarom extra bijzonder, dat het zo Succesvol is geworden. Allereerst op artistiek vlak: het heeft kwaliteit! Je hebt jezelf en de gemeenschap uitgedaagd om boven zichzelf uit te stijgen. En bij de opening kon ik Ervaren dat dat bij de deelnemers juist zo gewaardeerd is. Dat sluit zo mooi aan bij de ambities van Under de Toer: het geloof dat iedereen op zoek is naar het beste en het mooiste. Wat dat dan ook moge zijn in de kunsten. En die kwaliteit maakt dan ook dat jullie kerk maandenlang zo gezien en beleefd kon worden'.

Arien

'Wietske mooi werk en van deze tijd!'

Kunstbezoeker atelier

'Intuïtief? Jij weet precies hoe kleur en de materie (olieverf) werkt.'

Aly

'Spannend werk.'

Harma

'Ja, ik herkende je werk meteen. Het is lang geleden dat ik het zag, maar het is alleen maar beter geworden.’

Leeuwarder Courant

'Het meest nostalgisch is de bijdrage van Wietske Lycklama à Nijeholt over Strûpenkeal, een van de vele over boerderijen en het boerenleven in het boekje. Strûpenkeal was de boerderij in de omgeving van Sneek waar ze opgroeide. Die brandde op 31 juli 1973 af en is nooit herbouwd, want hij was niet verzekerd. "Zo makkelijk is het om een dierbare plek in de geschiedenis te laten verdwijnen, waar niemand nog een beeld bij heeft, behalve de bewoners met hun herinneringen." (Bron: A. Walthaus in Leeuwarder Courant 06-09-2013).

 ..
..

Volg en like mij op FACEBOOK Je bent van harte welkom!

.